Gratis verzending vanaf €25 naar België en Nederland

Kracht uit de Natuur B.V.

Webshop Keurmerk

Winkelwagen

Jouw winkelwagen is nog leeg.

Subtotaal: € {{ formatPrice(cart.subtotal) }}
Verzendkosten: € {{ formatPrice(shippingCost) }}
Betaalkosten: € {{ formatPrice(paymentCost) }}
Combinatievoordeel: - € {{ formatPrice(cart.extra_discount) }}
Korting - {{ cart.promotion_code.promotion }}: - € {{ formatPrice(cart.promotion_discount) }}
Eindtotaal: € {{ formatPrice(cart.total_price - cart.promotion_discount) }}

Bekijk je winkelwagen Naar de kassa

Heb jij burn-out klachten?

Blog

Heb jij burn-out klachten?

Burn out perfectionist perfectionisme.jpg

Hoe ontstaat een burn out?

We hebben nooit genoeg tijd om alles te doen wat we willen doen. Er is altijd wel iets te doen: een mailtje dat beantwoord moet worden, een kind dat moet sporten, een partner die wil praten, films die je nog wilt zien, boeken die je nog wilt lezen. En dan natuurlijk nog de huishoudelijke klussen en je werk. Omdat er telkens weer nieuwe bezigheden bij komen, lukt het je niet om álles te doen. We zijn nooit helemaal 'bij', lopen meestal achter, en helemaal LEEG!

De hele dag door verbruiken we energie en vullen we het – als het goed is – weer aan. Als iets meer energie kost dan kan worden aangevuld, kan dat leiden tot een burn-out. Helaas is energie opdoen niet een simpele kwestie van wat meer rust nemen. Van op de bank hangen kan een mens zich juist heel lamlendig gaan voelen. To do lijstjes, een alarm, een app dat er weer iets gedaan moet worden, of desnoods een sterke bak koffie of een energiedrankje, zijn geen goede oplossingen. Energie opdoen heeft te maken met het bepalen van doelen en daarvoor gaan. Energie waar je echt iets aan hebt, komt uit jezelf. Het raakt je en daarom werkt het beter en langer als je er slimmer mee omgaat.

Overprikkeling

Ook overprikkeling kan een rol spelen bij een burn-out. De grote hoeveelheid aan prikkels die maar niet verwerkt kunnen worden? Hoe ga je daar mee om in het dagelijks leven als kinderen, werkgever, klanten of je partner aan je blijven trekken (zo voel jij dat) en jij kunt geen 'nee' zeggen?

Van Moetivatie naar motivatie

Als je je werk niet kunt loslaten of bang bent om fouten te maken, altijd maar door blijft gaan totdat je erbij neer valt, kan dat tot verschillende problemen leiden. Rust negeren is funest. Altijd maar blijven doorgaan ook. Op het werk kan dat tot verschillende problemen leiden. Sommigen verliezen zich in details, werken wel, maar zijn niet meer efficiënt. Anderen focussen zich op de kleine taakjes omdat ze bang zijn die ene grote klus niet klaar te kunnen spelen. Last van faalangst of een negatief zelfbeeld.

Thuis leggen sommige perfectionisten de lat ook erg hoog voor zichzelf. Het huis moet er perfect bij liggen. Herkenbaar? Gun je jezelf na een lange werkdag geen momentje rust. Sta je direct achter de potten en pannen om vervolgens verwoed de was op te hangen of de strijk aan de kant te maken? Op lange termijn kan die grote druk leiden tot psychische problemen. Perfectionisten en hoogsensitieve mensen zijn wat gevoeliger voor een burn-out, maar ook voor andere problemen zoals depressie of oververmoeidheid. Bovendien zijn veel hooggevoelige mensen perfectionistisch, zij voelen altijd perfect aan wat een ander denkt of wat een ander nodig denkt te hebben. Specifiek bij burn-out zie je dat het energiepeil daalt; je voelt je ‘op’, leeggezogen. Je hebt je over de kop gewerkt en loopt jezelf (weer) voorbij. Als je de uitputting combineert met gebrek aan waardering, thuis of op het werk, komt een burn-out nog gevaarlijker dichterbij. Want we krijgen natuurlijk allemaal graag waardering voor ons harde werken. Als die uitblijft, is dat soms net even de druppel die de emmer doet overlopen.

Burn out bij jongeren.jpg

Wat nu?

Een beetje stress is best oké, vermoeidheid hoort er soms bij, maar te, is te veel. Heb je het gevoel dat je de problemen niet meer de baas kunt. Voel je je machteloos en heb je weinig grip meer op situatie? Misschien wil je graag alles goed doen omdat je jezelf niet goed genoeg vindt? Veel mensen ervaren stress, een hoge werkdruk of leggen zichzelf veel druk op waardoor ze te veel van hun lichaam vergen. Dit gaat lang goed, maar de kans op een burn-out ligt altijd op de loer

Welke klachten kom je tegen bij een burn out?

  • De klachten duren langer dan 6 maanden
  • Lichamelijke- en geestelijke vermoeidheid
  • Concentratieproblemen, vergeetachtigheid, overprikkeling
  • Slaapproblemen
  • Emotioneel, huilen of boosheid
  • Piekeren
  • Onrustig en opgejaagd

Lichamelijke klachten

  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Pijn op de borst
  • Hartkloppingen
  • Buik en darmklachten
  • Trillende handen of ledematen

Perfectionisten zullen zich altijd 100% inspannen, maar ze mogen leren om het perfecte resultaat los te laten. Want het resultaat van je werk of inspanning hangt van meer af dan alleen je eigen inspanning. Daarnaast is het belangrijk om na iedere inspanning te ontspannen. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Richt je daarom ook op de dingen die je blij en warm maken, waar jij optimaal van kunt genieten. We zijn zo vaak gericht op 'moeten' dat we de dingen die ons energie en voldoening geven helemaal uit het oog verliezen.

Maar dat ingebakken perfectionisme, dat laat je niet zomaar los. Bachbloesems kunnen je helpen om je bewust te worden van de perfectionistische gedachten, zodat je daar aan kunt werken. Voor het aanvaarden van je fouten (want niets is menselijker) en milder te zijn voor jezelf. Wat wil je graag en waar krijg je energie van? Het kan alleen maar beter gaan als je leert om je eigen beste vriend te worden.

Niet tijd, maar energie is een basisvoorwaarde om je goed te voelen en te kunnen presteren.

7 pakkende tips voor herstel bij burn-out

  1. Voel waar je blij en warm van wordt en probeer die dingen wat vaker in te zetten in je dagelijks leven
  2. Pieker jij je suf? Beweging is een doeltreffende remedie. Trek je wandelschoenen aan. Of pak je fiets voor deugddoende frisse lucht. Beslist dat jij je na de wandeling of fietstocht een stuk beter voelt!
  3. Je emoties mogen er zijn, ontken ze niet en vecht er niet tegen
  4. Fouten maken mag ook
  5. Durf Nee te zeggen, soms is Nee het vriendelijkste woord wat er is
  6. Gun jezelf rust
  7. Als de werkdruk te hoog, spreek erover met je werkgever

Burn out tips herstel.jpg

Bachbloesem mix helpt bij herstel van burn-out

Bachbloesems zijn gelukkig geen medicijnen. De druppeltjes zijn 100% natuurlijk en veilig in gebruik. Het kent geen gewenning of verslaving. De druppeltjes van Bach zijn vrij van allergenen. 

Bachbloesems zijn zeker geschikt om te gebruiken voor herstel bij burn-out of bij teveel stress. De keuze van de Bachbloesems hangt sterk af van de aard van de de persoonlijke klachten en de mate waarin jij jouw klachten ervaart. Een Bach Bloesem Mix wordt altijd op maat samengesteld. Na aankoop ontvang je een paar korte vragen waarmee ik de mix voor jou persoonlijk voor jou ga samenstellen. 100%natuurlijk en veilig in gebruik. Bachbloesems zijn ideaal voor mensen die:

  • Overwerkt of overspannen zijn
  • Druk zijn in het hoofd, piekeren of last hebben van concentratietekort
  • last hebben van angst- en of paniekgevoelens
  • Slechter slapen of oververmoeid zijn
  • Geëmotioneerd, korter lontje of veelvuldig huilen
  • Verminderde eetlust of juist meer eetbuien

Wat kan het effect zijn van Bachbloesems? 

Goed dagelijks gebruik (4x per dag 4 druppeltjes puur in je mond druppelen) kunnen bijdragen tot een goed en gezond herstel.

  • Rust in je hoofd, concentratie, focus
  • Energie, vitaal gevoel
  • Ontspanning
  • Goede nachtrust
  • Goed voor het zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld

Direct bestellen?

  • Overspannen, overwerkt of burn-out
  • Draagt bij aan een gezond mentaal herstel
  • Ontspannen en terug weer lekker in je vel
  • Goed voor de concentratie en nachtrust
  • Energie, vitaliteit en positief gestemd
  • Gratis verzending en snel thuisbezorgd
  • Herstel bij burn out
  • 100% natuurlijk, rustgevend
Kies aantal:

Naar de blog